De kracht van de Introverte denker. Of juist de extraverte doener…

‘Hoe diverser het team, des te beter de kwaliteit van het team. Mits men elkaar respecteert en waardeert om de verschillen.’ Mooi gezegd, maar nog niet altijd even gemakkelijk. Diversiteit, een veel gehoord thema binnen organisaties. Maar wat kun je daar nou mee?

Waar de ene collega behoefte heeft aan deadlines en structuur, heeft de andere collega een deadline op 1 september, om vervolgens pas op 30 augustus te starten. Inderdaad, om dan te starten met het schrijven van een blog over… Oh ja,  persoonlijkheidsverschillen en diversiteit.

Een voorkeur voor een ad-hoc en flexibele manier van werken, versus een voorkeur voor structuur, deadlines en orde. De één krijgt kriebels van het woord structuur, de ander wordt er blij van. Wie in jouw team staat in zijn kracht, als hij deadlines bewaakt en tijdsdruk vermijdt? En wie heeft juist die tijdsdruk nodig, om optimaal te presteren? Zo’n collega met de overtuiging: alles komt goed!

‘Hoe diverser het team, des te beter de kwaliteit van dit team. Mits men elkaar respecteert en waardeert om de verschillen’

Zo bestaat ook ieder succesvol team of organisatie, uit introverte en extraverte persoonlijkheden. Je kunt ook geen wedstrijd winnen met alleen maar aanvallers. Oftewel, kun je de kracht van de introverte denker zien, als jouw voorkeur sterk gericht is op actie en interactie? Waar extraverte mensen energie krijgen van (inter)actie en de buitenwereld, is een introvert persoon sterk gericht op zijn interne belevingswereld. Introversie kenmerkt zich door eerst na te denken, voordat je wat doet. Terwijl extraversie het gewoon doet, om vervolgens pas na te denken (als dat überhaupt gebeurt).

Een treffend filmpje: zoek jij de interactie op in de metro, of zit je juist liever alleen? Ben je veel aan het woord in overlegmomenten, of heeft het jouw voorkeur om tijdens het overleg vooral na te denken? En als je het weet van jezelf, ben je dan ook in staat jouw eigen voorkeur aan te passen, aan de voorkeursstijl van de ander? Of dit nou richting een collega, klant, sollicitant of vriend is.

Diversiteit, een krachtig thema. Hoe ga jij om met persoonlijkheidsverschillen? Om zo wellicht kansen te creëren die concurrenten nog niet hadden gezien.