Wie is de Messi in jouw organisatie?

Nadat ik deze zomer in relatief korte periode voor de tweede keer in Barcelona ben geweest, werd mij iets duidelijk. Naast dat Gaudi een groot ambassadeur is en altijd zal blijven voor de stad, is er al jaren een andere ambassadeur voor de stad: Lionel Messi. Voetballend in een team vol goede en talentvolle voetballers, is hij de ‘SuperPromoter’ voor Barcelona, als stad, als voetbalclub en zelfs voor het mondiale voetbal. Ongelofelijk hoeveel Messi shirts en merchandising ik zag in vergelijking met andere sterren als Iniesta, Neymar en zelfs de nieuwe aanwinst Suarez. Hoe zou dat toch komen?

Mijn inziens komt dat onder andere doordat Messi doet wat hij leuk vindt. Op een speelse manier bedrijft hij zijn passie in combinatie met een enorm talent. Doen wat hij als klein kind al leuk vond, gewoon lekker voetballen en hier enorm veel energie en plezier uithalen. Net als in organisaties, wordt hij hierin ondersteund en bijgestaan door verschillende teamgenoten. Wellicht minder goed dan Messi, alhoewel ik het liever zie als spelers met andere talenten. Je kunt toch nooit kampioen worden met een team van alleen maar Messi’s?

‘SuperPromoter’

Dit deed me weer denken aan diversiteit, in de meest brede context van het woord. Diversiteit, of het nou gaat over generaties, man vs. vrouw of persoonlijkheid, is in mijn voorgaande blogs al het één en ander aangestipt. Mooi is dat een ‘SuperPromoter’ ook weer eens niet in een hokje is te plaatsen. Deze persoon kan man of vrouw zijn, een introverte of extraverte voorkeur hebben, dan wel jong of oud zijn. Blijft de vraag over, wie is in jouw team nou een ‘SuperPromoter’?

De kans is groot dat je op dit moment al gelijk aan iemand denkt. Tevens is het aannemelijk dat deze persoon ook door andere teamleden wordt gezien als de ambassadeur voor het team of de organisatie. Iemand met oprechte passie voor zijn of haar vak of werk. Gecombineerd met het juiste talent, een bepaalde mate van drive en overtuigingskracht, zodat deze persoon zowel goed is in hetgeen wat hij of zij doet, maar ook net iets meer doet dan dat. Of het nou vaktechnische onderscheiding is, een manager waar medewerkers net een stapje harder voor willen lopen, of iemand die zowel klanten als potentiële nieuwe collega’s weet te binden en enthousiasmeren.

Binden en boeien

Essentieel is om deze persoon te binden aan de organisatie en de vrijheid te geven om zijn passie en talenten te ontwikkelen en te ontplooien. Win-win voor zowel organisatie als betreffende individu. Zonder dat deze persoon te veel op een voetstuk wordt geplaatst, met het oog op de andere teamleden. Maar gelukkig, mensen binden en vrijheid geven om hun passie en intrinsieke motivatie te volgen is immers de basis in de omgang met medewerkers. Toch?